افت تحصیلی : یعنی ، کاهش عملکرد تحصیلی دانش آموز ازسطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب.

عمده ترین دلایل افت تحصیلی :

1- عوامل مربوط به خود دانش آموز ( عوامل فردی )

2- عوامل مربوط به خانواده ( عوامل خانوادگی )

3- عوامل مربوط به مدرسه ( علل آموزشی )

4- عوامل مربوط به اجتماع ( علل اجتماعی)

عوامل فردی :

* عوامل فیزیولوژیکی وجسمی مانندضعف بینایی وشنوایی وغیره

* عوامل ذهنی وروانی ما نند میزان هوش وقدرت حافظه وسلامت روانی

* نداشتن هدف واقعی وعینی و روشن از تحصیل

* عدم انگیزه درونی برای تحصیل و مطالعه

* نداشتن روش مطالعه منا سب برای دروس مختلف

* عدم برنامه ریزی دقیق از لحاظ زما ن و میزان مطالعه روزانه

عوامل خانوادگی :

* فقرمالی

* فقرفرهنگی وبیسوادی والدین

* طلاق،فقدان والدین،نامادری یا ناپدری

* اختلاف خانوادگی وخانواده آشفته

* اختلاف فرزندان باخانواده مانندلجبازی با والدین  واعتراض به جو خانواده 

* تحقیر،سرزنش ومقایسه نادرست فرزندان باهمسالان موفق ودرنتیجه پائین آوردن اعتماد به نفس

علل آموزشی :

* شرایط فیزیکی کلاس

 * شیوه تدریس معلم ( عدم آگاهی آنهاازروشهای تدریس ) 

* کمبود معلمان مجرب یاآموزش دیده وعلاقه مند به تدریس 

* تعداد دانش آموزان بیش ازحد استاندارد در کلاسها 

* نبود امکانات آزمایشگاهی وکتابخانه و لوازم کمک آموزشی

* تعطیلات طولا نی ( ازدیاد تعطیلات غیر ضروری )

* گروه همسالان ما نند مزاحمت و شوخی های نابجا در کلاس

* تدریس دبیران در رشته غیرتخصص خود آنها

* رفتارهای نامناسب عوامل اجرایی مدرسه مانند مدیر،معاونین،دبیران ومشاوران

* بالابودن سطح کیفی کتابهای درسی نسبت به بودجه وتوان ذهنی دانش آموزان

* عدم آشنایی مدیر ومعاونین با مشکلات دانش آموزان

* عدم آشنایی مدیران با روش های مدیریت ( سوء مدیریت )

* عدم آشنایی معلمان با کاربرد تکنولوژی آموزشی وآزمایشگاهی

علل اجتماعی :

* دوستان ناباب

* استفاده بی رویه ونادرست ازکلوپ های ورزشی ، بدنسازی ، بیلیارد وغیره

* استفاده نادرست از کافی نت ها وگیم نت ها وگذراندن وقت زیاد درخیابانها وخارج ازمنزل

* کشش به سوی غیرهمجنس دراثرکمبودعاطفه بخصوص درسالهای راهنمایی ودبیرستان 

پیشنهاداتی قابل اجرا درجلوگیری از افت تحصیلی وافزایش انگیزه تحصیلی

1- معلمان از ارائه مطالب کسل کننده واستفاده از روشهای یکنواخت تا حد امکان خوداری کرده وتنوع درشیوه تدریس را

 رعایت کنند و از متکلم وحده بودن پرهیز نمایند.

2- استفاده ازتشویق های کلامی به منظور افزایش روحیه ،اعتماد به نفس وتقویت یادگیری .

3 – معلمین ازایجادرقابت وهم چشمی دربین دانش آموزان خودداری ورزند .( ایجاد فضای رقابتی سالم بین دانش آموزان )  

4دقت مشاوران درانتخاب رشته براساس توانایی های واقعی دانش آموزان .

5 – د بیران ؛ دانش آموزان را به تفکر ، آزمایش ، تجربه و بحث و استدلال وادار کنند نه اینکه آنان را وادار به پذیرش

 چون وچرا کنند .  

6 – تقویت روحیه اعتماد به نفس دانش آموزان .

7- تغییر در نگرش های آموزشی معلمان ، به روز کردن اطلاعات و روشهای تدریس آنان

8- همکاری نزد یک اولیا ء با مدرسه

 

 

                                                                                                                             دبستان سینا دشتی