افت تحصیلی و دلایل آن چیست؟
افت تحصیلی : یعنی ، کاهش عملکرد تحصیلی دانش آموز ازسطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب.
عمده ترین دلایل افت تحصیلی :
1- عوامل مربوط به خود دانش آموز ( عوامل فردی )
2- عوامل مربوط به خانواده ( عوامل خانوادگی )
3- عوامل مربوط به مدرسه ( علل آموزشی )
4- عوامل مربوط به اجتماع ( علل اجتماعی)
عوامل فردی :
* عوامل فیزیولوژیکی وجسمی مانندضعف بینایی وشنوایی وغیره
* عوامل ذهنی وروانی ما نند میزان هوش وقدرت حافظه وسلامت روانی
* نداشتن هدف واقعی وعینی و روشن از تحصیل
* عدم انگیزه درونی برای تحصیل و مطالعه
* نداشتن روش مطالعه منا سب برای دروس مختلف
* عدم برنامه ریزی دقیق از لحاظ زما ن و میزان مطالعه روزانه
عوامل خانوادگی :
* فقرمالی
* فقرفرهنگی وبیسوادی والدین
* طلاق،فقدان والدین،نامادری یا ناپدری
* اختلاف خانوادگی وخانواده آشفته
* اختلاف فرزندان باخانواده مانندلجبازی با والدین واعتراض به جو خانواده
* تحقیر،سرزنش ومقایسه نادرست فرزندان باهمسالان موفق ودرنتیجه پائین آوردن اعتماد به نفس
علل آموزشی :
* شرایط فیزیکی کلاس
* شیوه تدریس معلم ( عدم آگاهی آنهاازروشهای تدریس )
* کمبود معلمان مجرب یاآموزش دیده وعلاقه مند به تدریس
* تعداد دانش آموزان بیش ازحد استاندارد در کلاسها
* نبود امکانات آزمایشگاهی وکتابخانه و لوازم کمک آموزشی
* تعطیلات طولا نی ( ازدیاد تعطیلات غیر ضروری )
* گروه همسالان ما نند مزاحمت و شوخی های نابجا در کلاس
* تدریس دبیران در رشته غیرتخصص خود آنها
* رفتارهای نامناسب عوامل اجرایی مدرسه مانند مدیر،معاونین،دبیران ومشاوران
* بالابودن سطح کیفی کتابهای درسی نسبت به بودجه وتوان ذهنی دانش آموزان
* عدم آشنایی مدیر ومعاونین با مشکلات دانش آموزان
* عدم آشنایی مدیران با روش های مدیریت ( سوء مدیریت )
* عدم آشنایی معلمان با کاربرد تکنولوژی آموزشی وآزمایشگاهی
علل اجتماعی :
* دوستان ناباب
* استفاده بی رویه ونادرست ازکلوپ های ورزشی ، بدنسازی ، بیلیارد وغیره
* استفاده نادرست از کافی نت ها وگیم نت ها وگذراندن وقت زیاد درخیابانها وخارج ازمنزل
* کشش به سوی غیرهمجنس دراثرکمبودعاطفه بخصوص درسالهای راهنمایی ودبیرستان
پیشنهاداتی قابل اجرا درجلوگیری از افت تحصیلی وافزایش انگیزه تحصیلی
1- معلمان از ارائه مطالب کسل کننده واستفاده از روشهای یکنواخت تا حد امکان خوداری کرده وتنوع درشیوه تدریس را
رعایت کنند و از متکلم وحده بودن پرهیز نمایند.
2- استفاده ازتشویق های کلامی به منظور افزایش روحیه ،اعتماد به نفس وتقویت یادگیری .
3 – معلمین ازایجادرقابت وهم چشمی دربین دانش آموزان خودداری ورزند .( ایجاد فضای رقابتی سالم بین دانش آموزان )
4 – دقت مشاوران درانتخاب رشته براساس توانایی های واقعی دانش آموزان .
5 – د بیران ؛ دانش آموزان را به تفکر ، آزمایش ، تجربه و بحث و استدلال وادار کنند نه اینکه آنان را وادار به پذیرش
چون وچرا کنند .
6 – تقویت روحیه اعتماد به نفس دانش آموزان .
7- تغییر در نگرش های آموزشی معلمان ، به روز کردن اطلاعات و روشهای تدریس آنان
8- همکاری نزد یک اولیا ء با مدرسه
دبستان سینا دشتی